Skip to main content

In de onderbouw van de basisschool kan een kind voor het eerst tegen problemen met het leren lezen aanlopen.

Als blijkt dat het lezen niet naar wens verloopt, kan dit voor ouders een grote schok zijn, omdat er vaak tot dat moment geen tekenen waren van een afwijkende ontwikkeling. Voor de kinderen zelf is het meestal ook onbegrijpelijk dat zij zoveel moeite hebben met iets dat klasgenoten schijnbaar zonder moeite leren.

Wat is dyslexie precies?
De term dyslexie komt uit het Grieks en Latijn: ‘dys’ = niet goed functioneren, ‘lexis’ = taal of woorden. Dyslexie, ook wel woordblindheid genoemd, betekent letterlijk dat iemand moeite heeft met taal.

Bij dyslexie gaat lezen, spellen en zelfs schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam.

Soms wordt er gedacht dat kinderen met dyslexie niet goed opletten of niet zo slim zijn. Maar dat is niet zo! Dyslexie heeft niks met het IQ van kinderen te maken. Dyslectici hebben vaak een gemiddelde of zelfs boven-gemiddelde intelligentie. Er zijn bijvoorbeeld veel uitvinders die dyslexie hebben!

Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren.

De oorzaak van dyslexie
Er bestaan meerdere theorieën in omloop over de oorzaak van dyslexie. Drie veel voorkomende theorieën zijn:

  • Er gaat iets mis in de aanleg van de hersenen waardoor de linker hersenhelft langzamer ontwikkelt dan de rechter helft.
  • Een deel van de informatieverwerking in de hersenen verloopt niet snel genoeg.
  • Verlaagde activiteit in de hersengebieden voor woordherkenning en woordanalyse.

De wetenschap is het er in ieder geval over eens dat dyslexie in grote mate erfelijk bepaald is. Kinderen van ouders met dyslexie hebben een grotere kans om zelf dyslexie te krijgen, dan kinderen waarbij geen dyslexie in de familie voorkomt.

Wat gebeurt er precies?
Kinderen met dyslexie herkennen woorden niet en lezen de woorden daarom bijna letter voor letter. Ze vinden het moeilijk om van die letters één woord te maken en om vervolgens van alle woorden een vloeiende, logische zin te maken. Dyslectici hebben daarom moeite met begrijpen wat er nou precies in een zin staat. Kinderen met dyslexie proberen vaak te raden wat er staat waardoor er fouten worden gemaakt. Het gevaar bestaat dat kinderen verkeerde strategieën aanleren om de leesproblemen te omzeilen.

Dyslexie houdt niet op bij het bereiken van volwassenheid. Als je dyslexie hebt, dan is dat iets waar je mee moet leren leven en waarvoor je je niet hoeft te schamen.

Behandeling van dyslexie
Tot nog toe is er geen vorm van behandeling of therapie bekend waarmee het leesprobleem volledig wordt opgelost. Als dyslexie is vastgesteld bij een kind, dan is er extra begeleiding nodig. Iedere school kan zijn eigen beleid bepalen, dus kan de opvang per kind verschillen.

Remedial teaching bij dyslexie draagt enorm bij aan de ontwikkeling op het gebied van leren lezen en spelling. De remedial teaching is volledig afgestemd op de onderwijsbehoeften van uw kind. Hiermee wordt de leesachterstand of de achterstand in spelling beperkt.

Ouders zijn in ieder geval ook uiterst belangrijk voor het kind. Aan de ene kant om te helpen de moed erin te houden en aan de andere kant om het gevoel te geven dat het kind niet alleen met het probleem hoeft te worstelen.

Vind u dit artikel interessant? Deel het dan en klik op één van de icoontjes hier beneden.