Skip to main content

Iedere ouder wil graag dat zijn kind lekker in zijn vel zit, graag naar school gaat en het goed doet op school.

Maar soms komt een kind op school gewoon niet zo goed uit de verf. Het kind kan, om welke reden dan ook, niet laten zien wat het in zijn mars heeft en loopt vast in het leerproces. Dan is er misschien wat extra hulp nodig.

Gebleken is dat ongeveer 20 procent van de leerlingen extra ondersteuning nodig heeft. Scholen moeten ervoor zorgen dat ook deze kinderen passend onderwijs krijgen. Die extra hulp en begeleiding begint dan ook vaak op school. Maar wat als deze hulp niet voldoende is?

Bijles
Bijles bestaat vaak uit het herhalen van de lesstof met een kind. Dus het allemaal nog eens goed uitleggen en extra laten oefenen.

Voor leerlingen op de middelbare school gaat het vaak om de lesstof van één of een paar vakken. Er wordt uitgegaan van de lesmethodes die op school gebruikt worden. Stof wordt herhaald en bijgespijkerd. Eventueel wordt vooruit gekeken op wat er komen gaat (pre-teaching).

Bijles wordt vaak gegeven door docenten of studenten die goed zijn in het vak waar het om gaat.

Remedial teaching
Vaak wordt gedacht dat remedial teaching alleen een chique woord is voor bijles. Remedial teaching betekent letterlijk ‘herstellend leren’ en is een gespecialiseerde vorm van begeleiding.

Een remedial teacher is gediplomeerd en deskundig in het begeleiden van kinderen met leer- en/of gedragsproblemen.

Een remedial teacher doet eerst een uitgebreid didactisch onderzoek om te bekijken welke begeleiding het kind precies nodig heeft.

Tijdens dit onderzoek wordt vooral gekeken naar de manier waarop het kind werkt en vervolgens zoekt de remedial teacher antwoord op de volgende vragen:
Wat is het niveau van het kind?
Wat is er nodig, zodat het kind zich verder kan ontwikkelen?
Hoe leert het kind?

De verschillen
Bijles en remedial teaching worden vaak door elkaar gehaald.

Het grootste verschil is de manier waarop de begeleiding gegeven wordt:
Bijles gaat uit van de lesstof en remedial teaching gaat ook uit van de individuele behoefte van het kind. Bijles is vooral gericht op de inhoud van het vak. Gerichte kennis dus. Bij remedial teaching wordt gekeken naar het niveau van het kind en wat het nodig heeft om verder te komen. Bij remedial teaching gaat het dus niet alleen om de inhoud van de lesstof, maar ook om hoe het kind leert. Op welke manier het kind zich de lesstof het gemakkelijkst eigen kan maken.

En er zit een verschil in de begeleider:
Bijles kan in feite door iedereen gegeven worden, mits hij/zij de stof maar begrijpt. Vaak geven studenten of vakdocenten bijles aan kinderen. Ook een ouder, grootouder, broer, zus enz. kan bijles geven.

Een remedial teacher is opgeleid in het geven van begeleiding aan kinderen met leer- en/of gedragsproblemen. Tijdens en na de opleiding is gericht aandacht besteed aan het begeleiden van kinderen met problemen als dyslexie, dyscalculie, faalangst, autisme, Asperger, ADHD, ADD, PDD-NOS, NLD, DCD etc.

Wat is het beste voor mijn kind?
Die vraag is op een afstand moeilijk te beantwoorden. Gelukkig weet u nu dat er grote verschillen zijn tussen bijles en remedial teaching. Wat goed is voor uw kind hangt af van de individuele behoefte van het kind en de (extra) begeleiding die het op school al krijgt of heeft gehad.

En als u meer wil weten over remedial teaching kunt u natuurlijk altijd een afspraak met mij maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

Heeft u nog vragen of opmerkingen?
Laat dan uw reactie hier beneden achter!

Vind u dit artikel interessant? Deel het dan en klik op één van de icoontjes hier beneden.